-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41876)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16851)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13939)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7986)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2947)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2854)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2434)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2196)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1673)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1655)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:28861 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:39

چرا با وجود افراد والامقام در اين زمان، حضرت ولي عصر(عج) هنوز غايبند؟
بايد توجه داشت كه حكمت غيبت چندان بر ما آشكار نيست و آنچه كه در اين زمينه گفته و يانوشته مي شود با تكيه بر چند روايت و يا تحليل عقلي برخي از بزرگان متكلم شيعي است.اما ناگفته نماند كه مجهول بودن امري به ما اجازه نمي دهد كه آن را غير واقعي تلقي كنيم چه بسا مجهولاتي كه پس از گذشت زمان مكشوف شدند پس ندانستن دلالت بر نبودن يا غير واقعي بودن نيست. در روايتي از امام صادق (ع) نقل شده كه فرمودند: غيبت امري از امور الهي و سري ازسرار و غيبتي از غيبتهاي او [كمال الدين ج 2 ص 158]. در روايت ديگري ازامام صارق (ع) علت غيبت آزمايش الهي دانسته شده است خوف كشته شدن و عدم آمادگي مردمان نيز در پاره اي روايات كه به امام ششم منتسب است به عنوان فلسفه غيبت ذكر شده است. البته فلسفه غيبت را از زمان امام صادق (ع) نيز مي توان رهيابي كرد چرا كه بحرانهاي پيش آمده از سوي بني اميه و عباسيان عرصه را بر ائمه (ع) تنگ ساخته بود و به همين دليل امام صادق(ع) نخستين امامي بودند كه نظام زير زميني ارتباطات را در جامعه به كار گرفت [تاريخ سياسي غيبت امام زمان (عج) دكتر جاسم حسين مترجم دكتر سيد محمد تقي آيت اللهي امير كبير تهران. چاپ اول 1367 ص 134]امام صادق (ع) آنچنان هوشيارانه فعاليتهاي سازمان را هدايت مي كرد كه عباسيان به هيچ عنوان قادر نبودند از وجود آن آگاهي يابند آن حضرت ازروي تقيد از پيروانش مي خواست تا و ظايفي را نسبت به سازمان انجام دهند بي آنكه بدانند در واقع كارگزاران او هستند خلفاي عباسي از سال 197ق به بعد يعني از زمان مأمون سياست و روش جديدي براي كنترل و مراقبت بيشتر و دقيق بر امامان اتخاذ نمودندو آن عبارت از اقامت اجباري آنها در پايتخت بود اين سياست بر امام رضا (ع) امام جواد(ع) امام هادي(ع) و امام حسن عسگري(ع) تحميل شد به صورتي كه آنها جهت ارتباط با پيروان خود مجبور شدند به گسترش سازمان وكالت بپردازند تا در هرشرايطي بتوانند اهداف الهي خود را كه هدايت و راهنماي مردم باشد پي گيري كنند[ روزگار رهايي كامل سليمان. مترجم علي اكبر مهدي پور آفاق تهران چاپ اول 1405 ق ج 1 ص 266] هر چه غيبت صغري نزديكتر مي شد استتار امامان بيشتر مي گرديد و به همين دليل مي بينيم در زمان امام هادي(ع) و امام حسن عسگري(ع) اين مسأله محسوس تر و ملموس تر است.اين وقايع حكايتگر اين حقيقت است كه فشار و اختناق و محدويت هاي روزافزون از سوئي و عدم توجه و اقبال مردم و ركود خود آنان زمينه را براي غيبت صغري و سپس كبري فراهم ساخت پس مي توان گفت فلسفه غيبت درنگاهي خوف كشته شدن و عدم آمادگي مردمان است. اما در عين حال متكلماني شيعي نيز براي فلسفه غيبت توجيهاتي ذكر كرده اند كه به برخي از آنها اشاره مي شود: 1- شيخ صدوق فلسفه غيبت را امكان وتدبير اهل زمان مي داندبه اعتقاد وي ظهور حجتهاي الهي بر سبيل امكان و تدبير اهل زمان است حال اگر شرايط غير ممكن باشد نهان شدن او برابر حكمت خداوند بود وتدبير اقتضأمي كند كه در پرده باشد و خدا او را از ديده ها پنهان بدارد تا وقت بلوغ كتاب فرا رسد چنانكه ابراهيم مدتي در نهان بود و خداوند او را از ديده هاپنهان داشت [ كمال الدين ج 1 ص 22]. 2- شيخ مفيد فلسفه غيبت را تدبير مصالح خلق و آزمون انسانها از سوي خداوند دانسته وبراي بيان عدم احضار غيبت در حضرت مهدي نمونه هاي ديگر از اولياي الهي را ذكر مي كند در منظر ستم پيشگان پديدار نمي شوند و براي حفظ دين خود از فاسقان فاصله مي گيرند وكسي از مكان آنان خبر ندارد[ .المسائل العشره شيخ مفيد چاپ شده در مصنفات شيخ مفيد كنگره هزاره شيخ مفيد ج 3 ص 85-83]. 3- شيخ طوسي معتقد است فلسفه غيبت فقدان قدرت لازم امام است كه بايدمردم به آن همت گمارند در واقع تا هنگامي كه مردم زمينه اقتدار او را فراهم سازند غيبت تداوم خواهد يافت چرا كه خداوند خواستار تقويت حضرت مهدي به وسيله بشر صورت گيرد نه فرشتگان [ .تلخيص الشافي شيخ طوسي نشر عزيزي قم. ج 1و2 ص 95]. 4- خواجه نصيرالدين طوسي در اين باب مي نويسد «غيبت نمي تواند ناشي از اراده خدا يا اراده امام زمان باشد بلكه بايد سبب غيبت امام را در اعمال مكلفان كه سبب ترس و پيروي نكردن است و ظهور وقتي واجب خواهد شد كه سبب غيبت از ميان برود» . به هر روي هر چند وجود امام لطف است اما اگر چهره پنهان داشته به اين جهت است كه در ميان مردم دشمناني دارد و شرايط براي ظهور او كه چون پيشوايان ديگر تقيه نخواهند كرد فراهم نشده است اگر به رواياتي كه در باب عصر ظهور مطرح شده رجوع فرماييد [در اين باب كتاب عصر ظهور نوشته علي كوراني ترجمه عباس جلالي معاونت پژوهشي سازمان تبليغات اسلامي تهران چاپ پنجم 1375 واقعا خواندني است ]. متوجه خواهيد گشت كه صرف آمادگي ملت ايران براي اين امر كافي نيست .علاوه بر آنكه با توجه به شرايط جهاني خوف كشته شدن ايشان بيش از زمان و عصر ديگر است بايد توجه داشت كه قيام ايشان جهاني است نه منطقه اي و حال آنكه حركت حضرت امام در چارچوب مرزهاي ايران بود و تنها با پيامها و سخنان بود كه درجوامع ديگر اثر گذاشتند و در اين رابطه اقدام فيزيكي نداشتند اما امام عصر(ع) حركت و اقدام فيزيكي جهاني خواهند داشت پس ميان اين قيام و آن حركت عظيم تفاوت بسيار چشمگير و ژرف اس

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.